Detta är vad jag hade i:
4 ¾ dl havregryn
1 ¾ dl vetegroddar
1 ¾ dl solrosfrön
2,3 dl hackade osaltade hasselnötter & valnötter
1,6 dl brunt farinsocker
140 g honung
60 g smör
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
2 ½ dl torkade tranbär & gojibär
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda havregryn, vetegroddar, solrosfrön och nötter i en ugnsform. Sätt in i ugnen och rosta i ca 10 minuter. Rör då och då så att det inte blir bränt.
3. Smält smör, farinsocker, honung, vaniljsocker och salt i en kastrull.
4. Blanda rostade gryn, groddar, frön och nötter med det smälta smöret och sockret och bären. Blanda noga tills det blir en smet.
5. Häll smeten i en bakplåtsklädd form. Platta med hjälp av till exempel en stekspade. Pressa ut smeten jämnt, och pressa ihop den så mycket som möjligt. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå och något tungt på det. Låt stå i minst två timmar.
6. Skär i bitar, slå in i plastfolie och förvara i kylen.

Nästa gång skall jag ha i hackad choklad också! =)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar