måndag 27 december 2010

Jättegod och enkel VB-paj!

Hittade ett recept på en mycket enkel och god västerbottenpaj som jag gjorde till julbordet i år. Receptet finns här!

onsdag 22 december 2010

Julklapp till mig själv från Lena K!


Inte världens bästa bild, men jag beställde ett namnsmycke åt mig själv från Lena K. Jättesnyggt! =)

lördag 18 december 2010

Mozartkulor

Så lätta att göra och så goda!

Ingredienser

100 g nougat (Odense)
200 g mandelmassa
100 g blockchoklad (ljus, mörk eller vit)

Gör så här

1. Dela nougaten i 25 lika stora delar. Rulla nougatbollar.
2. Kavla ut mandelmassan och skär ut 25 lika stora fyrkanter.
3. Lägg en nougatboll per mandelmassabit och slå in bollarna i mandelmassapaket.
4. Smält blockchokladen i vattenbad.
5. Doppa bollarna i chokladen.
6. Låt stelna i kylskåp, förvara i burk i kylskåpet.

fredag 17 december 2010

Färdig pepparkaksdeg

I år har vi bakat pepparkakor med både Gilles färdiga pepparkagsdeg och Skogaholms. Kommer aldrig att köpa Gilles igen, degen smakade väl ok, men de färdiga pepparkakorna hade en konstig bismak och var inte alls goda. Hittade GP:s test efter att vi själva testat:






tisdag 14 december 2010

Mina två pepparkakor!



Idag var både Hanna & Astrid peppparkakstjejer. Igår morse när vi firade Lucia på förskolan var Astrid Lucia och Hanna pepparkaksgumma, på kvällen när vi firade Lucia på skolan var Hanna Lucia och Astrid pepparkaksgumma. Och på julafton skall de vara tomtenissor alla tre. =)

lördag 11 december 2010

Bazinga!

Missa inte The Big Bang Theory, söndagar Kanal 5 22:00-23:00. Kul serie om ett gäng nördar.

fredag 10 december 2010

onsdag 8 december 2010

Kycklingsoppa med risoni

Kvällens middag, gott och snabblagat!

Ingredienser (4 port)

3 kycklingfiléer
2 msk smör
1 1/2 msk vetemjöl
2 msk tomatpuré
pressad saft av 1/2 lime
1 krm chilipeppar
1/2 tsk salt
1 liter vatten
3 msk konc kycklingfond
1 dl risoni
1 dl mellangrädde
1/2 dl hackad bladpersilja

Gör så här

1. Skär kycklingfiléerna i små bitar.
2. Bryn dem i smör i en gryta.
3. Rör i mjöl och tomatpuré.
4. Tillsätt pressad lime, chilipeppar, salt, vatten, fond och risoni.
5. Låt soppan koka ca 10 min.
6. Rör i grädde och persilja.

tisdag 7 december 2010

Bumbo!

Jag köpte en bumbo till Karin i julklapp idag. Givetvis en rosa, men de finns i en massa härliga färger. Vi hade en till Astrid, men sålde den på Blocket när hon växte ur den. Superbra babystol från ca 3-4 månader.


Astrid 4 månader i sin bumbo.

måndag 6 december 2010

Kycklingfilé med couscous

Gårdagens middag (och dagens lunch), en ny favorit!

Ingredienser (4 port)

4 dl couscous
2 st morötter
8 st soltorkade tomater
100 gram färska champinjoner
4 st kycklingfiléer
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Gör så här:
1. Värm ugnen till 200 grader.
2. Koka couscousen enligt anvisningarna på paketet.
3. Skär morötter, champinjoner och soltorkade tomater i bitar.
4. Fräs champinjoner i smör i en stekpanna.
5. Blanda couscous, champinjoner, morötter och soltorkade tomater i en smord ugnsform.
6. Salta och peppra kycklingfiléerna och bryn dem i stekpanna.
7. Lägg kycklingfiléerna på couscousblandningen.
8. Låt stå i ugnen i ca 20 minuter.

Receptet kommer ursprungligen från Druvan.

söndag 5 december 2010

Glee!

Jag har precis upptäckt TV-serien Glee. Säsong 1 går just nu i repris vardagar kl. 16 på TV4. En väldigt mysig serie med en massa bra sång & musik! =)

Müslibars

Jag hade aldrig gjort müslibars innan, men blev sugen på att prova. Det var jättelätt att göra, med krävde en hel del ingredienser. De blev dock jättegoda! Grundreceptet har jag hittat på internet. Det går att variera innehåll, solrosfrön kan blandas med eller ersättas av pumpafrön, nötter och torkade bär kan man ta lite vad man vill av och blanda i.

Detta är vad jag hade i:

4 ¾ dl havregryn
1 ¾ dl vetegroddar
1 ¾ dl solrosfrön
2,3 dl hackade osaltade hasselnötter & valnötter
1,6 dl brunt farinsocker
140 g honung
60 g smör
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
2 ½ dl torkade tranbär & gojibär


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda havregryn, vetegroddar, solrosfrön och nötter i en ugnsform. Sätt in i ugnen och rosta i ca 10 minuter. Rör då och då så att det inte blir bränt.

3. Smält smör, farinsocker, honung, vaniljsocker och salt i en kastrull.

4. Blanda rostade gryn, groddar, frön och nötter med det smälta smöret och sockret och bären. Blanda noga tills det blir en smet.

5. Häll smeten i en bakplåtsklädd form. Platta med hjälp av till exempel en stekspade. Pressa ut smeten jämnt, och pressa ihop den så mycket som möjligt. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå och något tungt på det. Låt stå i minst två timmar.

6. Skär i bitar, slå in i plastfolie och förvara i kylen.






Nästa gång skall jag ha i hackad choklad också! =)