söndag 23 januari 2011

Hanna simmar ryggsim





Idag började Hannas simskola igen, hon har redan lärt sig att simma ryggsim. Efter denna kurs skall hon kunna simma 25 meter utan flythjälpmedel.

torsdag 20 januari 2011

Glutenfri lasagne (LCHF light)


Smakar faktiskt som lasagne trots avsaknaden av lasagneplattor! =)


Ingredienser (4 portioner)

Köttfärssås:

400 g blandfärs

1 liten gul lök

3 färska champinjoner

1 burk krossade tomater

1 köttbuljongtärning

salt & peppar


Ostsås:

4 ägg

2 dl créme fraiche

2 dl riven ost


8-10 vitkålsblad


Gör så här

1. Gör köttfärssåsen med ovanstående ingredienser eller som du brukar göra köttfärssås. Låt puttra 20-30 min.
2. Förväll vitkålsbladen i saltat vatten i 10 min.
3. Blanda ihop den kalla ostsåsen.
4. Lägg ett lager med vitkålsblad i en smörad form.
5. Varva köttf'ärssås, ostsås och vitkålsblad (köttfärssås, ostsås, vitkålsblad, köttfärssås, vitkålsblad, ostsås).
6. Strö lite riven ost överst och sätt in i 175 grader i ca 30-40 min.



måndag 27 december 2010

Jättegod och enkel VB-paj!

Hittade ett recept på en mycket enkel och god västerbottenpaj som jag gjorde till julbordet i år. Receptet finns här!

onsdag 22 december 2010

Julklapp till mig själv från Lena K!


Inte världens bästa bild, men jag beställde ett namnsmycke åt mig själv från Lena K. Jättesnyggt! =)

lördag 18 december 2010

Mozartkulor

Så lätta att göra och så goda!

Ingredienser

100 g nougat (Odense)
200 g mandelmassa
100 g blockchoklad (ljus, mörk eller vit)

Gör så här

1. Dela nougaten i 25 lika stora delar. Rulla nougatbollar.
2. Kavla ut mandelmassan och skär ut 25 lika stora fyrkanter.
3. Lägg en nougatboll per mandelmassabit och slå in bollarna i mandelmassapaket.
4. Smält blockchokladen i vattenbad.
5. Doppa bollarna i chokladen.
6. Låt stelna i kylskåp, förvara i burk i kylskåpet.

fredag 17 december 2010

Färdig pepparkaksdeg

I år har vi bakat pepparkakor med både Gilles färdiga pepparkagsdeg och Skogaholms. Kommer aldrig att köpa Gilles igen, degen smakade väl ok, men de färdiga pepparkakorna hade en konstig bismak och var inte alls goda. Hittade GP:s test efter att vi själva testat: